Biohacking Summitin jälkipuintia

Oli toimiva yhdistelmä Max Morea ja Ben Greenfieldia: luonto… mutta myös hyvä tietää mihin teknologia on menossa, ja ettei tulevaa oikein voi välttääkään, eikä täysin paetakaan. Paras strategia on käynnistää ja katalysoida vaikutusketjuja, jotka nostavat ihmisten ja kulttuurin tietoisuutta ja etenkin sen taustalla olevaa fiilistä tasoille, jossa Steinerista tulee seksikästä, Schaubergerista coolia ja sydänlähtöinen ymmärrys, tunteita ja aisteja arvostava tietoisuus alkaa luoda jotain palikkateknologiaa parempaa, kuollutta kauniimpaa. Kuten kotimainen viherseinä: siinä lähdetään luonnon viisaudesta, joka sisältää kaiken senkin mitä ei osata vielä edes mitata, ja jota voidaan vain spekuloida, mitälie torsio-kenttiä, Rupert Scheldraken oivalluksia, piilevää informaatiota, kokonaisuuden hienovaraisuutta, fraktaalien välisen dynamiikan emergenttejä ominaisuuksia joita ei voi selittää ymmärtämällä edes niitä ymmärtämättömän ihmeellisiä osasia… Ja sitten muokataan tätä pyhää, selittämätöntä ihmettä tarkoituksen mukaan, tehdään yhteistyötä sen kanssa, sen ehdoilla. Kun juttelee tällaisten tyyppien kanssa, niissä on ihan eri viba ja innostus, kuin jossain perusmessuilla, missä ihmiset toimivat korkeintaan win-win-tasolla, harvoin win-win-win, ja eivät edes ole koskaan ajatelleetkaan miltä tuntuu win-win-win-win-win-win… miltä tuntuu toimia osana jotain korkeampaa energian ja inspiraation virtausta, hienovaraisten vaikutusten yhteispeliä… miltä tuntuu kun pienilläkin positiivisilla teoilla voi lähettää kokonaisuuteen mahtavia ripple efektejä ja epäsuoria kerrannaisvaikutuksia. Täällä niitä on paljon, jotka sydämessään tuntevat tekojensa mittaamattoman positiiviset seuraukset, osana jotain niin mittaamattomasti suurempaa. Vielä kun saadaan kotimainen viherseinä myrkkymuovin sijaan hamppumuovista, niin voidaan alkaa puhua jo lähes hyvästä teknologiasta. Kyllä mekin voidaan luoda teknologiaa ja tuotteita, jotka parantavat kokonaisuutta – se ei vaan sovi tämänhetkisille suurteollisuusjäteille, joista valtiot ovat suurimpien joukossa. Niiden bisnes ei perustu kokonaisuuden parantamiseen, vaan itsensä tekemiseen tarpeelliseksi lisäämällä ongelmia. Ne kaikki toimivat kuin lääketeollisuus: peittävät oireen hetkeksi, usein verorahoilla vahvastu tuettuna, ja aiheuttavat lisää ongemia joihin tarvitaan lisää kalliita, julkisesti tuettuja ”ratkaisuja”. Samalla tavalla joka ikinen jättiteollisuudenala toimii: ne tarjoavat ”hienoa” tai ”teknologista” ratkaisua yhteen ongelmaan, luoden pinnan alla kymmenen uutta, kaivosjätteistä sähkösaasteisiin, melusaasteista myrkkyjätteisiin, terveyshaasteista yhteisöjen hajoamiseen ja pohjavesien tuhoutumisesta merien hapottumiseen. Mutta ei se mitään, samalla varmistetaan oman paikalleenjumahtaneen kollegakunnan ”tarpeellisuus” tulevaisuudessakin, ja luodaan tarve uusille ”innovaatioille”. Kyllä me osataan luoda kokonaisuutta palvelevaa teknologiaa, ja halu & kyky luoda sellaisia tuotteita on jo valtava, kunhan ymmärretään että se tapahtuu heti kun lakataan hakemasta ratkaisuja suurten instituutioiden eli 1-levelillä toimivien valtakoneistojen kautta, ja aletaan luottaa hieman enemmän meihin ihmisiin.

Viherseinä

Käytiin ohminennen messukeskustelu siitä, miten vanhassa maailmassa se hyvä sanoma ei ole mitenkään voinut päästä esille, koska kaikki koulutus ja viestintä on ollut suurten instituutioiden ohjaksissa – ja aito ihmisläheinen artesaanilaatu, tai vaikka kartelliteollisuutta ruokkimaton hamppumuovi, on suurteollisuuden äärimmäisin vastakohta, oli massateollisuudessa kyse sitten kuolinturhaketuotannosta, sairaudenylläpitomonopolista tai vaikka hallintobisneksestä (valtio). Siksi mikään modernin maailman koulu, media tai virallisvalistus ei ole voinut koskaan sanoa juuri mitään kovin olennaista tai kiinnostavaa terveydestä (ja vielä vähemmän yhteiskunnallisesta hyvinvoinnista). Ja siksi on sitäkin helpompi tässä huimien mahdollisuuksien ajassa parantaa omaa tai toisten terveyttä nopeasti, radikaalisti, helposti ja miellyttävästi kertomalla siitä mitä juuri kukaan ei ennen ole voinut kertoa. Nyt uusissa medioissa menestys ei enää perustukaan isoimman massamainostajan miellyttämiseen, vaan kokonaisvaltaisempaan hyödyllisyyteen, aidompaan avuliaisuuteen. Voi luoda trendejä, joita ei luodakaan rahalla, vaan sillä että ne todella toimivat, tuntuvat hyvälle ja onnistuvat tekemään elämästä parempaa – ja siksi jatkavat kasvamistaan trendivaiheen jälkeenkin; kehittyvät jopa spontaanisti eteenpäin. Kaikki hyvä ja aito on kovassa nousussa kaikilla aloilla; laatutietoisuus kasvussa kautta linjan – koska tiedonvälitys ei ole enää isojen organisaatioiden yksinoikeus:

Mikäli pidit lukemastasi, jaathan sen muillekkin.
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *