SuperCan – tulevan trendin ensimmäinen iteraatio?

Jokainen vaikuttaja hukkuu nykyään tavalla tai toisella inboxeihin. He ratkovat ongelmaa eri tavoin – mutta kukaan ei tunnu keksivän ongelmaan kovin täydellistä ratkaisua. Vastaamattomat viestit vievät vähintäänkin tilaa, mutteivät anna paljoakaan.

Sosiaalisessa mediassa suosittu Tai Lopez totesi osuvasti: ”lakkasin vastailemasta – koska en tienaa juurikaan rahaa inboxissa”. I stopped doing e-mail – because I don’t make money doing email.

Mitä, jos inboxissa olisikin rahaa? Mitä, jos jokainen yhteydenotto olisi mietitty ja valmisteltu tarkasti ja vaikuttajan aikaa tai huomiota korkealle arvostaen?

Kuulin ensimmäisestä tällaisesta systeemistä viime vuoden lopulla. En ole varma, onko se tullut vielä markkinoille. Tänään istuin palaverissa, jossa kuulin Supercan-nimisestä iPhone-sovelluksesta, joka on jo toiminnassa. Käyttäjiä on vasta noin sata, eli homma on täysin alussa. En halua tässä blogauksessa niinkään erityisesti mainostaa juuri Supercania, koska en voi tietää tuleeko juuri siitä se kaikkein mukavakäyttöisin ratkaisu, vai jostain muusta. Haluan vaan sanoa, että tässä on tosi monia vaivaava yleinen ongelma, joka pahenee vuosi vuodelta – ja vihdoin sitä on lähdetty ratkaisemaan. Lopputuloksena lopulta minäkin voin saada helpommin ja reilummin yhteyden vaikka Cheekkiin tai presidenttiin asti – ja Cheek tai preseidentti voi saada inboxissa käytetylle ajalleen reilun vastineen. Ja kolmantena hyötynä yhteydenottojen ja vastausten laatu paranee.

Tähän asti influencereiden eli some-vaikuttajien yleisin ansaintamalli on ollut mainostaa jotain Lorealia tai Oral Beetä – josta he itsekään eivät ole millään tavoin innoissaan, mutta kun jostain täytyy tienata jotta voi tehdä täysillä sitä unelmahommaa, blogaamista, somettelua.

Mitä, jos vaikuttaja voisikin tienata suoraan vastaamalla siihen kysyntään, siihen kyselytulvaan, jota huomio ja suosio tuo tällä hetkellä lähinnä ikävänä sivuvaikutuksena elämän taakaksi? Väitän, että tässä on seuraava tosi iso ja merkittävä trendi ja kehityssuuntaus. Tämä tulee kääntämään ongelman voitoksi, tehden vuosi vuodelta pahenevasta inbox-ongelmasta ratkaisun, joka samalla vapauttaa vaikuttajat isojen ja inhottavien mainostajafirmojen kahleista. Tämä tulee parantamaan kaiken tiedonvälityksen laatua, vapautta, itsenäisyyttä ja varauksetonta riemua jo hyvin pian vielä entisestään. Blogaajan ei tarvitse kyllästyä blogaamiseen eli tylsien massatuotteiden mainostamiseen, kun voi suoraan palvella innokkaimpia, tarvitsematta myydä edes omaa verkkokurssia, tai muutenkaan säätää tai järkätä yhtään mitään.

Ryhdyn itsekin testaamaan Supercania käytännössä – ja muitakin vastaavia sovelluksia mikäli niitä tulee pian markkinoille. En pelkää ollenkaan sitä, että joku ottaisi nokkiinsa, kun Ollin vastauksilla onkin jatkossa rahallinen hinta. Jos jonkun mielestä minun pitäisi tehdä päivittäin ilmaista työtä, tai hän suorastaan jopa vaatii minua antamaan aikaani ja osaamistani ilmaiseksi sattumanvaraisensekavasti kaikille kyselijöille, ei minulla kuitenkaan olisi sellaisen tyypin kanssa kovin todennäköistä mahdollisuutta luoda oikeasti hyvää suhdetta. Ilmaisia lahjoja vaativan energian voi jättää omaan arvoonsa. Hyvissä suhteissa kaikki lähtee arvostuksesta ja toisenkin ihmisen varauksettoman valinnanvapauden kunnioituksesta.

Juuri tänään yksi kaveri kyseli, miksei Tomi Kokko ollut vastannut hänen viestiinsä. Onko Tomi jotenkin vihainen, eikö hän tykkää minusta? Vastasin, että vastaisiko Cheek tai Elastinen sinun viestiin – tai kuuluisiko heidän edes vastata? Ei tietenkään. Tomi painii samassa sarjassa. Mutta heti kun Supercan-tyyliset sovellukset alkavat tulla osaksi kulttuuria, sinä saat Tomiin yhteyden – hänen määrittelemällä hinnalla, joka hänellekin sopii. Ja se saa sinut muotoilemaan viestisi hinnan arvoisesti. Kaikki voittavat, laatu paranee, viestintä vapautuu ja vaikuttajat alkavat vihdoin ansaita siitä, mitä heiltä ennen vaadittiin, oletettiin tai edellytettiin tekemään rajattomia määriä ilmaiseksi.

Se, että internetissä on voinut levittää tietoa pienemmillä kustannuksilla, on jo vapauttanut tiedon välitystä valtavasti. Mm. lautasmallista poikkeava terveystieto on saanut jalansijaa, koska vapaampia toimijoita on ollut entistä vaikeampi kontrolloida yhden saman virallisen totuuskoneiston vallan alle, heiluttamalla euroseteliä tai käyttämällä Valion sponsorisopimusta neuvotteluvalttina. Silti vaikuttajillakin on yhä ainakin omaan elämään liittyviä kustannuksia, kuten vuokra ja ruoka. Pian yhä suuremmalta osin nekin voi kuitata kommunikoimalla suoraan innokkaimpien seuraajien kanssa. Tämä katkaisee viimeisenkin valtapiuhan, jolla vapaiden vaikuttajien sanomaa on edelleen voinut jossain määrin kontrolloida tai korruptoida valtarakenteen taholta. Tämä on paras mahdollinen uutinen meille kaikille ja mm. koko hyvinvointialan tulevaisuudelle. Vapaudessa syntyy hyvää. Huono uutinen se on ainoastaan yhteen ainoaan oikeaan lautasmalliin uskoville kontrollifriikeille 😉 Kaikille muille vapaus synnyttää jatkuvasti uutta hyvää spontaanisti. Mahdollisuudet laajenevat, itsensä toteuttamiselle, toisten palvelulle parhailla lahjoillaan, ja yhteiselle ilonpidolle ilman sanomaa kontrolloivien sponsorien korruptoivaa eli meiningin tasoa rajoittavaa vaikutusta.

Tsekaa Supermarketin selviytymisopas! Suunnista osoitteeseen www.SupermarketSurvival.fi
Jos pidit tästä tekstistä, jaathan sen muillekkin. Olli kiittää!

2 kommenttia artikkeliin ”SuperCan – tulevan trendin ensimmäinen iteraatio?”

    1. Ainakin tässä on syntymässä uusi ”ala”, melkein kuin sosiaalinen media: jälkeenpäin itsestäänselvä keksintö, jolle oli jo kauan tarvetta, ja nyt alkoi teknologia mahdollistaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *