IS on vuosikausia, jopa vuosikymmeniä mainostanut kansalle maitoa ja kalkki-lisiä. Nyt muoti muuttuu, ja iltasanomien trendimaailmassa kalsium onkin pannassa, kuin kasarimuoti 90-luvulla. Kannattaako terveyttä rakentaa sattumanvaraisesti heiluvien muotisuuntausten varaan, vai syvempään ymmärrykseen?

IS Kalsium

Usein minulle on sanottu, ”Olli nuo sun superfuudit on nyt tollanen trendi”. Olen aina vastannut, että jos niistä on oikeasti apua ihmisille, silloin se ”trendi” tulee ainoastaan kasvamaan. Jos alalla annetaan tapahtua kuten muilla aloilla, eli raha alkaa mennä raaka-aineiden sijaan mainostoimistojen taskuun, menee trendi ohi vuoden tai muutaman viiveellä sen jälkeen kun ihmiset huomaavat ettei tuote toiminutkaan enää lupausten tasoisesti. Jos taas superfuudin mukana leviää aito laadun arvostus, silloin se palvelee ihmisiä ja jatkaa kasvuaan.

Massamediassa ei ole minkäänlaista laatua arvostavaa kulttuuria. Siellä ei muuteta maailmaa, vaan heilutaan maailman tuulien mukana, ilman minkäänlaisia periaatteita. ”Periaatteena” on ”ettei toimitukselliseen sisältöön puututa”, mutta Mehiläisen tai Itä-Suomen yliopiston älähtäessä lehden suosituin bloggari saa kenkää samantien ja koko aineisto määrätään hävitettäväksi. Ei omia periaatteita, ainoastaan maailman tuulien mukana heilumista, vallitseviin valtarakenteisiin alistuen.

Jos siirrytään hetkeksi massamedian tuulahduksista ajattoman ymmärryksen maailmaan, mikä on se simppelimpi totuus kalsiumista? Miksi kalsium on välillä ”Muista maito” – ihmelääke, ja sitten taas pahin tulehduksien aiheuttaja?

– koska se on molempia, ja paljon muutakin. Riippuu täysin, mistä kalsiumista puhutaan, ja mitä muuta tulee samassa paketissa. Ja ”totuus” riippuu täysin, mikä koulukunta on kulissien takana juuri nyt voitolla. Eihän virallisia ravintosuosituksiakaan tehdä tieteen perusteella, vaan voimakkaimpien eturyhmien neuvottelujen tuloksena. Siksi niitä tekevän komiteankin nimi on VRN, Valtion RavitsemusNeuvottelukunta.

Jos ostat apteekin kalkki-lisiä, saat saman epäorgaanisen liidun halvemmalla Tiimarista Tigerista, ja ainoastaan apteekkari voittaa siinä diilissä, kuten toki myös lääkäri, lääketehdas ja kaikenlaiset itseäänpaisuttavat hallinnointirakenteet, ongelmien kasaantuessa. Nauttiessasi nokkosta, hyvin liotettua seesammaitoa, chia-smoothieta tai sardiinia, kalsium toimii kehossa kuten kuuluu.

Mikä kalsiumissa on olennaista?

  1. Voiko se imeytyä kyseisestä ruoasta? Luonnon ruoista se imeytyy kuten kuvitella saattaa, keinotekoisista tuotteista kuten Valio-maitotuotteet, tuskin kovin hyvin.
  2. Onko kyseinen tuote vaikutuksiltaan happamoittava? Jos on, keho joutuu kuluttamaan omia kalkki- ja magnesium-varastojaan pitääkseen veren pH-tasapainon tasaisena. Siksi Suomessa syödään suunnilleen eniten maitotuotteita ja sairastetaan suunnilleen eniten osteoporoosia. Jos syö erittäin teollista, erittäin prosessoitua, erittäin huonolaatuista keinoruokaa, voi olla varma että sen vaikutus kehoon on happamoittava, ja siten epäsuorasti luustoa heikentävä – vaikka se sisältäisi kuinka paljon tahansa kalsiumia. Valion tuotteet ovat ääriesimerkki käsittämättömän teollisesti prosessoiduista mahakiputuotteista.
  3. Saatko D-vitamiinia? Ilman sitä kalsium ei elimistöön oikein pääse. Valion keinomaitotuotteista on poistettu D-vitamiini kuten kaikki muutkin ravinteiden imeytymiselle tärkeät tekijät, ja lopuksi lisätty minimaalinen, lähes olematon määrä puolisynteettistä D3-vitamiinia – mutta ilman rasvaa ei sekään imeydy.
  4. Saatko K2-vitamiinia? Jos ruoasta saa kalsiumia, se imeytyykin kehoon – siellä se vasta alkaakin tuottaa ongelmia ilman elintärkeää K2-vitamiinia. K2 on se, joka sitten vie sen imeytyneen kalsiumin oikeille paikoilleen ja pitää sen siellä. Ilman K-kakkosta kalsium vuotaa vääriin paikkoihin kuten suonien tukkeeksi, silmien tuhoajaksi ja tulehdusarvojen nostajaksi. Veren kalsium-arvohan on yksi tärkeimmistä tulehdus-markkereista, ja sillä on tapana nousta iän myötä, ja sen noustessa riittävän korkealle ei kuolema ole enää kaukana, ja sitä ennen saa kärsiä kaikenlaiset nivelvaivat ja muut kalkkeutumat. Ilman K2-vitamiinia hyvästäkin kalsiumista tulee kehossa aika ikävää.
  5. Saatko tarpeeksi A-vitamiinia? Sekin on tärkeä kalsiumin oikealle toiminnalle kehossa.
  6. Ethän saa liikaa kalsiumin imeytymistä estäviä ja jopa kehostakin kalkkia poistavia anti-ravinteita? Manteli voi näyttää paperilla runsaalle kalsiumlähteelle, mutta toimii vasta kun siitä liottaa pois pahimmat kalsiumiasitovat antiravinteet.
  7. Monilla muillakin vitamiineilla ja hivenaineilla on vaikutusta kalsiumin toimintaan, luustoon ja ihan kaikkeen. Mitä tarkemmin tutkitaan, sitä enemmän olennaisia tekijöitä löydetään – koska niinhän luonto toimii, siellä kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja todellisuus on aina parastakin karttaa ihmeellisempi tai teoriamallia moninaisempi.

 

Ylläoleva lista voi näyttää haastavalle. Sitä se ei kuitenkaan ole. Kun syöt aitoa ruokaa, perinteisellä viisaudella valmistettuna ja hyvinvoivassa ekosysteemissä kasvatettuna, voit unohtaa koko listan. Luonto on jo tehnyt kaiken valmiiksi – tai vaihtoehtoisesti ilmaistuna kehomme ja kaikki perinteiset ruokakulttuurit ovat sopeutuneet luonnossa vallitseviin olosuhteisiin, hyvin joustavastikin. Ravinnetyhjään ja kehnostisulavaan mahakipu-keinoruokaan keho ei ole sopeutunut, eikä pidemmänpäälle pärjää kovinkaan optimaalisesti kaikkien niiden puutosten kanssa, ei vaikka niitä kaikkia koitettaisiin korjata erikseen kaikenlaisilla pillereillä, jotka ovat välillä muodissa ja sitten ”uuden tutkimuksen myötä” taas vaihteeksi pannassa.

Jos haluat lukea kalsiumista, maidosta ja luustostakin tarkemmin, tässä pari oivaa linkkiä:

– Kalsium, suomalainen prosessoitu maito, osteoporoosi ja verisuonten kalkkeutuminen

Maitotauti.com

Raikasweb.com (etenkin kirjoittajavieras Iiro Riihimäki)

Maitotuotteiden laatuerot sekä maidon aiheuttamat terveydelliset ongelmat

kalsium ja sen merkitys luuston terveydelle

 

Mitä minulle merkitsee kalsium? Ennen kaikkea makeanhimon sammuttajaa. Opin tämän joskus David Wolfelta, ja huomannut toimivaksi. Seesammaito tai muu tehokas kalsium-tankkaus tuntuu olevan toimivin kroonisen makeanhimon selättäjä – kuten kattava mineralisaatio muutenkin. Ravinnetiheä ruoka taitaa sittenkin olla se yleislääke jollaisena kalsiumiapoistavia keinomaitotuotteita on meille Valion valtio-sponsoroiduissa bussinselkänoja-kampanjoissa mainostettu vuosikymmenestä toiseen.
Joskus ostan edullista Bergkäse-raakajuustoa, jossa kalsium-pitoisuuskin on eri luokkaa viljajuustoon verrattuna, ja imeytyminen taatusti eri tasolla, perinteisestä valmistustavasta ja maukkaasta ravinnerikkaudesta johtuen.

Kasvikunnassa kalsiumia on runsaasti mm. vihreissä. Kuitenkin käytännössä kätevimmäksi keinoksi saada oikein terapeuttiset annokset kalsiumia päivään, helposti sulavassa muodossa, on osoittautunut seesammaidon duunaaminen. Jos sen vielä fermentoi, eli tekee siitä vaikkapa kefiiriä, lähtee ravinteiden imeytyminen ihan käsistä. Jos omistaa hyvän blenderin ja suosii smoothieissa Chia-siementä, siitä saa myös merkittävän määrän kalsiumia päivään. Samoin nokkosesta ja ruusunmarjasta. Merilevistäkin saa merkittävästi, kuten Kelp, Nori, Wakame, Dulse. Niitä kannattaa käyttää keitoissa, sosekeitoissa, tai vaikka blenderissäkin jos blendaa tehokkaalla blenderillä tosi kovaa, niin että levistä saa ravinteita kunnolla irti.

Lopulta kaikessa ravitsemuksessa on enemmän kyse imeytymisestä kuin syömisestä – ja lopulta ravinteiden saattamisesta oikeille paikoilleen aina soluihin asti. Tuore vihermehu sisältää ns. ”neljännen vaiheen geelivettä”, sellaista jonka pintajännitys- ja muut ominaisuudet ovat mitä otollisimpia ravinteiden pääsylle soluun saakka ja kudosten syvänesteytykselle. Samaa ”EZ-vettä” on jonkin verran myös tuoreessa lähdevedessä, vuoristopuroissa, jäätiköiden sulamisvesissä. Gerald Pollack kertoo aiheesta enemmän, mutta olennainen on se tunne, miten vähän tekee enää mieli synteettisiä lisäravinteita sen jälkeen kun keho tottuu parempaan. Jos haluat saada hyvin kalsiumia, kokeile mehuun etenkin nokkosta – mutta kaikki vihreät tarjoavat kyllä kalsiumia, ja mehun imeytymistasoilla pienikin määrä voi olla merkittävä. Esim. magnesiumissa käytän tällä hetkellä suihketta, jossa päivittäinen saantimäärä on vain noin 4 prosenttia normisuosituksista – mutta imeytyvyys niin loistava, että se poistaa esim. suonenvedon samantien, siis ihan sekunneissa. Vihermehu tuntuu vaikuttavan samantyylisesti, eli imeytyvän lähes välittömästi ja soluihin saakka.

Jos satut vaeltamaan Etelä-Amerikan suunnilla, laita mehustimeen koka-pensaan lehtiä! Kuulemma ehkä jopa kaikkein runsain kalsium-lähde koko luomakunnassa, vielä monin verroin nokkostakin parempi. Jopa Wikipedian mukaan kokkelilehteä käytetään perinteisesti luunmurtumiin.

 

Nyt myös Yle uutisoi tästä uudesta kalsium-tutkimuksesta. Kannattaa aina tutkimuksia tai tutkimus-uutisointeja lukiessa muistaa, että nyt on tieteellisestikin todistettu suurimman osan tieteestä olevan täyttä tuubaa. Tai siis politiikkaa ja markkinointia, hyvin harvoin todellista tiedettä, mitä se tarkoittaakin. Ja entä media? Entinen uutispäällikkö kertoo, mitä media on:

Maalaisjärki voittaa siis edelleen virallisen tiedon; oman kehon kuuntelu voittaa edelleen auktoriteetti-asuiset. Usein terveimpiä ovat ne, jotka eivät liikaa lue terveyslehtiä, tai ainakaan usko niitä.

Pin It on Pinterest