Edelleen törmää ravintokeskustelussa näkemyksiin, että hiilarit on pahasta. Tai rasvat on pahasta. Tai proteiinit. Tai alkoholi. Tai kovat rasvat, tai pehmeät.

Entä jos ne kaikki voivat olla hyviä tai huonoja? Entä jos määrän sijaan merkitseekin laatu? Entä jos laadun myötä määrät asettuisivat itsestään suurinpiirtein kohdilleen? Entä jos täysin ravinnetyhjät eli keholle vieraat versiot aiheuttaisivat häiriöitä koko aineenvaihduntaan, ja entä jos ravinteikkaiden versioiden kanssa keho osaisi toimia ihan yhtä luonnollisesti kuin seksikin toimii ilman seksimallia, tai lapset osaavat tutustua toisiinsa ilon ja naurun merkeissä ilman vanhempien ohjeitakin? Mitä jos luonto on tehnyt jo kaiken varsin toimivaksi – ja vain teollisuusihminen tehnyt siitä jotenkin vaikeaa? Jättiteollisuus voittaa aina kun ihmisille tulee lisää ongelmia ratkottavaksi pillereillä ja muilla julkisesti tuetuilla ”ratkaisuilla”. Ja sama ongelmista elantonsa saava jättiteollisuus rahoittaa lähes kaiken tieteen, viralliset asiantuntijat sekä massaviestinnän. Siksi siellä on niin vähän ratkaisuja jotka toimisivat, ja niin paljon huomion johtamista pois olennaisesta.

 

Karppaajien mielestä hedelmät ovat pahoja, koska niissä on fruktoosia. Virallisten mielestä avocadot ovat vaarallisia, koska niissä on rasvaa. Jonkun mielestä varmaan lihakin on vaarallista, koska siinä on proteiinia. Uusimman tutkimuksen mukaan elämäkin on vaarallista, koska siinä voi tulla kokemuksia ja pahimmassa tapauksessa jopa sisältöä vastaan. Mitä, jos ruoka ei olisikaan vaarallista? Mitä, jos ruoka olisikin tehty syötäväksi, ehkä jopa ihan pikkusen nautittavaksi?

 

Miksi välimeren ruokavalio on parempaa? Jos suomalainen väsynyt tutkija esittelisi energiselle espanjattarelle tutkimusten mukaista välimeren dieettiä, välimeren asukas katsoisi epäuskoisena, maistaisi irvistäen ja puhkeaisi nauramaan, ”mitä tämä on?? Ei meillä tällaista syödä”. Hajuton, väritön ja mauton ”virallisterveellinen” keskuskeittiöhöttö jäisi lautaselle, ellei joku suomalainen virkailija tulisi syömään sitä. Vaikka valittaisiin kaikki samat ainekset lautaselle kuin välimerellä, mutta maukkaiden sijaan markettiversiot, ei lopulta voitettaisi juuri mitään. Ravinnetyhjä lisäainehöttö on ravinnetyhjää lisäainehöttöä, riippumatta tuleeko se itämereltä vai välimereltä.

Mitä, jos ruoassa olennaista onkin se, mitä tulee niiden hiilareiden, rasvojen, proteiinien ja alkoholin mukana? Ja mitä, jos mikään niistä ei olisikaan paha? Mitä jos fruktoosiakin voi olla okei saada jonkin verran päivittäin – kun samalla saa hirmu kasan entsyymejä, neljännen vaiheen supernestettä, ja ennen kaikkea flavonoideja, polyfenoleita, antioksidantteja, vitamiineja ja muita fytoravinteita eli suomeksi maku- ja väriaineita.

Kokaiinia tuskin kukaan kehuu terveelliseksi. Mutta kokapensaan lehti sellaisenaan on huippukamaa. Valkosokeri on epäterveellistä, joten monet suomalaiset kirjanoppineet tuomitsevat biodynaamisen hitaasti hyvässä maaperässä kasvaneesta maatiais-sokeriruo’osta puristetun tuoremehunkin samaan kastiin. Onko kokonainen laadukas raaka-aine sama asia kuin siitä eristetty tyhjä kalori? Onko todella?

Parempi kysymys olisi, miten joku voi olla niin sekaisin että kehtaa väittää sellaista? Siihenkin on selvä vastaus: koulu ja akatemia. Tieteellinen metodi, joka katsoo vain yksittäisiä ainesosia ja leimaa ne terveelliseksi tai epäterveelliseksi – ja sitten kaikki sitä hiilaria tai rasvaa tai yhtään mitään sisältävä on sitten epäterveellistä. Avocado on epäterveellistä, koska siinä on rasvaa. Niin, mutta on siinä tuhansia muitakin juttuja…?

Vaikka olisit karppaaja, anna mennä jos tekee mieli jotain herkullista hedelmää – etenkin jos sen saa tuoreena luumupuusta tai omenatarhasta. Voin luvata, ettet pysty ylisyömään hedelmiä vaikka yrittäisit, koska luonto huolehtii että ruokahalu sammuu siinä vaiheessa kun keho on saanut tarpeeksi – ja jos silti yrität väkisin ylisyödä, seurauksena on se, ettet pysty viikkoon edes vilkaisemaan kyseistä hedelmää. Jos haluat takuuvarman laihutuskeinon, vaihda leivät hedelmiin (tai jopa luomuhedelmiin, parhaassa tapauksessa lähellä kasvaneisiin ja satokauden mukaisiin) ja syö niin paljon kuin mieli tekee ja vaikka juuri sitä hedelmää mikä sinä päivänä houkuttelee, ihan kuin olisi karkkipäivä koskavaan. Ja ihmettele mitä tapahtuu. Voin luvata että hedelmästä tulee parempi olo ja ’hieman’ erilainen vaikutus kuin pussillisesta sokeria – vaikka moni karppaaja sanoisi niiden olevan ”samaa sokeria” =D Voin myös luvata, että irtokarkit ja monet piilosokerin lähteetkin jäävät vastaavasti vähemmälle, niin ettei kokonaissokerinsaantisi juurikaan nouse tai saattaa jopa laskea, mutta ravintoaineiden saanti nousee sitäkin enemmän, nesteytyksestä puhumattakaan. Kuitujakin saat kaloria kohden enemmän kuin leivästä, ja ne ovat vieläpä vatsalle parempia kuituja. Toki leipäkin voi olla hyvää, muttei marketissa.

Vaikka välttelisit keinorasvoja kuten margariinia, kokeile silti rohkeasti avocadoa. Ja vaikka lukisit uuden tutkimuksen lihan haittavaikutuksista, ei sillä huonolaatuisten lisäaine-tehotuotantoeinesten tai karsinogeenisesti käristetyn antibioottilihan tutkimuksella ole mitään tekemistä hellävaraisesti valmistetun ja voimakkailla tuoreyrteillä maustetun niittylihan kanssa.

AINA, kun saadaan tutkimustulos, jonka mukaan jokin ruoka-aine tai ruoka-aineryhmä on epäterveellinen, arvaa onko tutkimus tehty laadukkailla vai teollisilla versioilla?

Ja vastaavasti aina kun saadaan tulos jonka mukaan rasva tai hiilari tai hedelmä tai liha onkin terveellistä, arvaa minkälaatuisilla tuotteilla se tutkimus on tehty?

Tämän enempää ravitsemuksesta ei tarvitse ymmärtää, koska kirjaimellisesti tässä on kaikki olennainen. Loppu on puhtaasti makuasiaa, eli sitä parasta. Jos kuitenkin haluat ymmärtää vielä enemmän, kannattaa mitata itse eikä luottaa asiantuntijoiden maksettuihin lausuntoihin. Fogelholmiakin rahoittaa CocaCola, laihdutusfirma, ja lisäksi vaimon palkan maksaa Fazer. Meillä on ainoastaan jäävejä asiantuntijoita, koska suurteollisuus rahoittaa koko sirkuksen. Siksi pienikin annos perus järkeä toimii tällä alalla paremmin kuin kaikki kehnolaatuista teollisuuskamaa kauppaavien jättifirmojen tilaama tiede yhteensä:

Pin It on Pinterest

Share This