Vai tuleeko?

Mitä tapahtuu, jos julkisella sektorilla säästää tai tehostaa toimintaa? Saa ”palkinnoksi” vähemmän rahaa ensi vuoden budjettiin. Entä jos perseilee ja tuhlaa? Saa ensi vuoden budjettiin lisää rahaa, jotta lakisääteiset tehtävät voidaan hoitaa toivotusti.

Eräs kaveri oli Helsingin sairaanhoitopiirissä töissä. Hän huomasi heti huomattavaa tehostamisen varaa toiminnassa ja varojen käytössä. Hän kertoi ideoistaan, ja sai tyrmistyneen vastauksen. He olivat aiemmin onnistuneet tehostamaan toimintaansa, palvelemaan asiakkaita paremmin ja edullisemmin – josta heitä rankaistiin tietenkin seuraavan vuoden määrärahoissa. Nykyään he eivät ole erityisen innoissaan parantamaan toimintansa laatua.

Kaikki sääntöpohjainen toiminta aina passivoi. Jos kumppani koittaa antaa minulle sääntöjä, kysyn ”mitä sinä haluat?” Sano vaan mitä sinä arvostat, niin voin antaa sitä sinulle. Jos haluat minulta suoritusten noudattamista, voit palkata palvelijan. Minä pystyn niin paljon parempaan. Valtion palkkalistoilla minua tyypillisesti rankaistaisiin parempaan pystymisestä – ja ”paremman” käsite hämärtyy kun sitä ei voikaan kysyä palveltavalta asiakkaalta, vaan täytyy noudattaa ”ylempien” tahtoa jotka eivät ole aikohin edes nähneet asiakkaita.

Kyse ei ole vääristä rakenteista tai huonoista poliitikoista – vaan siitä että kaikki systeemit missä päätöksenteko erotetaan mahdollisimman monen protokolla-askeleen päähän itse toiminnasta, johtavat täysin absurdeihin tilanteisiin. Tilanne, jossa asiakas ei saa valita, vaan hänet pakotetaan ostamaan tietynlainen palvelu ja maksamaan se verorahoilla etukäteen, johtaa aina absurdeihin tilanteisiin. Ihan kuin yhdessä päätettäisiin, että Ollin vaatekauppa on paras, ja tästä lähin jokainen maksaa sata euroa vuodessa Olli-veroa ja sen jälkeen kaikille tarjotaan ”ilmaiset vaatteet”, virallisella O-logolla. Kaikki muut tuhannet vaihtoehdot olisivat kiellettyjä, markkinointikiellossa, tai vähintäänkin huomattavan hintavia verrattuna ”ilmaiseen”. Voit kuvitella, että nostaisin vaatteideni hintoja vuosi vuodelta, koska 

a. minulla on lain turvaama monopoli

ja

b. kaikkien on pakko maksaa palveluistani veroina joka tapauksessa, tykkäsi palvelusta tai ei.

Siksi julkinen terveydenhuolto toimii niin huonosti ja tehottomasti. Siksi koulu ei päivity tähän päivään. Niiden ei tarvitse, koska asiakkaat on pakotettu käyttämään juuri heidän palveluitaan joka tapauksessa, ja saman rahan he saavat joka tapauksessa vaikka palvelu olisi niin huonoa ettei juuri kukaan maksaisi siitä vapaaehtoisesti sen täyttä hintaa.

Mitä, jos se reilu kymppitonni vuodessa julkisesta koulutuksesta olisikin vapaaehtoinen maksu? Aika moni löytäisi ja myös tarjoaisi aika paljon parempaa käyttöä sille rahalle tai jopa murto-osalle siitä.

 * * * * * * * 

Maailma ei parane hallinnollisilla päätöksillä, vaan meidän jokaisen valinnoilla.

Tämä siksi koska pakottaminen johtaa aina absurdeihin seuraamuksiin. Lapsi, joka yritetään pakottaa, manipuloida, panetella tai uhkailla (tai lahjoa) tiettyyn muottiin, pysyy siinä korkeintaan niin kauan kuin jaksaa voida huonosti. Suomi on sääntöjen maa; Suomi pysyy tiukasti sääntöjen ikeessä ja vaatii joka käänteeseen ratkaisuksi lisää sääntöjä – ja voi melkein kaikilla mittareilla erittäin huonosti – keskimäärin. Samaan aikaan täällä tulee näitä SuperCelleja, jotka alkavatkin vähentää johtajan valtaa, ja vapauttaa ihmisiä, SuperCellin johtaja on tullut tunnetuksi tavoitteestaan olla ”world’s least powerful CEO”, maailman ”heikoin” toimitusjohtaja. Siis, maailman vähiten valtaakäyttävä todellinen johtaja eli palvelija, mahdollistaja, innostaja, kannustaja ja kanssa-oppija.

Pin It on Pinterest

Share This