Minua pyydettiin kirjoittamaan mielipiteeni Voimaruoan hittituotteesta, koska sitä näkyy niin paljon kaikkialla, ja moni miettii onko se oikeasti hyvä tuote. No, juuri sitä varten tämä blogi on! En halua sanoa kenestäkään pahaa, koska tunnen Voimaruoankin tyypit, ja yksi heistä on jopa ystäväni pitkältä ajalta. MUTTA tässä blogissa tärkeintä olet sinä, joten HealthForcen Jameth Sheridania mukaillen voin sanoa ”My loyalty is to YOU, and you only”.

Arvostan sitä, mitä Voimaruoka tekee; näen siinä merkittävää arvoa laajaa mittakaavaa ajatellen. Jääkiekkoselostaja twiittaa Total-kaksvitosesta, ei jostain superhifistä pikkumerkistä josta kuulee vain hardcoreimmissa hippipiireissä. Mutta koska tämän blogin tärkein tarkoitus on auttaa sinua voimaan paremmin ja antaa välineitä toimia elämässä palkitsevammin & kustannustehokkaammin, kerron tässä myös mitä sinun ei ehkä kannata ostaa.

Total25

Yleensä tai lähes aina se, mitä sinun ei kannata ostaa, on se, mitä mainostetaan näkyvimmin. Miksi? Koska yleensä laadukkainta on ihmisläheinen pientuotanto (syistä, joista kirjoitan artikkelin vaikka myöhemmin), ja vain isojen kannattaa mainostaa massamediassa. Jos minulla olisi vain pieni konepaja pihtiputaalla, kannattaisiko minun mainostaa sitä hesarin etusivulla? Ei tietenkään. Sama pätee myös Rekolan biodynaamiseen tilaan – ja vaikkapa Dr. Goerg -kookosöljyyn. Massamainostus toimii Hesburgereille ja Atrioille, joiden bisnesmallin ytimessä on raaka-aineiden laadusta tinkiminen hinnalla millä hyvänsä kunhan suunnilleen täyttää alimmat mahdolliset viranomaiskriteerit eikä aina edes niitä. Massatuotteissa lähes aina mennään lähes kaikessa olennaisessa siitä mistä aita on matalin.

On laatutuotteita, ja sitten on massatuotteita. Massatuotteet ovat tärkeitä, koska niillä saadaan passiivisemmatkin messiin. Laatutuotteet eivät yleensä ole massatuotteita hintavampia – joskus kalliimpia, joskus edullisempia, joskus jopa ilmaisia, mutta keskimäärin ostoksina asiakkaalle huomattavasti kannattavampia. Massatuotteen ja laatutuotteen ero on se, että massatuotteesta hyötyy mainostoimisto; laatutuotteesta ostaja, alkutuottaja ja koko tuotantoketju, kaikkien arvoa kunnioitetaan, ja syntyy ihan oikeaa sosiaalista pääomaa eikä vain valtasuhteita.

Mikseivät kaikki investoi pelkästään kauniisiin, kestäviin, kannattaviin ja ilahduttavan upeasti toimiviin laatutuotteisiin? Koska kaikki massaviestintä on massatuotemainoksilla rahoitettua. Joten jos kuulet superfoodista, kuulet todennäköisesti ensimmäiseksi sellaisesta ”superista” jonka markkinointiin on laitettu enemmän rahaa kuin melkein kaikkien laatutuotteiden raaka-aineisiin yhteensä. Ja se on ihan ok. Siinä on vain se huono puoli, että maksat tuotteesta joissain tapauksissa jopa 10-kertaisen hinnan raaka-aineiden laatutasoon nähden. Ts. olisit saanut samat raaka-aineet helposti 5 kertaa edullisemmin, tai sitten vaikkapa puoleen hintaan tuplasti parempaa.

Total25 on hyvä diili Voimaruoalle, erittäin hyvä mainostoimistoille ja mainostuloista eläville massamedioille sekä julkkiksille jotka tuotetta mainostavat. Asiakkaallekin diili on paljon parempi kuin Taffel tai Roiskeläppä, mutta periaate haiskahtaa edelleen hieman liikaa hookoolle minun makuun.

Puretaan Total25 osiin, ja katsotaan mitä kuoren alta löytyy:

 

Hyvää ja erinomaista

  1. Vihreät, marjat, idut, sienet ja entsyymit samassa. Vihreät ovat erinomaista laatutasoa, mikäli ne ovat samaa kamaa mitä Voimaruoka muutenkin myy. En voisi kuvitella mitään olennaisempaa lisää Suomen olosuhteisiin, kuin kunnon tujaus laadukkaita vihreitä, kattava valikoima värikkäitä marjoja, muutama supersienikin antamaan power uppeja Marion tapaan, ja vieläpä huikeita ituja ja entsyymejä lisäämään elinvoimaa ja samalla koko tuotteen biosaatavuutta. En tiedä, kuinka hyvin entsyymien tai itujen aktiivisuus säilyy tällaisessa tuotteessa, mutta vähintään yritystä on oikeaan suuntaan. En usko, että Voimaruoka tekee mitään Healthforcemaisia taikatemppuja tuoreuden ja elinvoimaisuuden säilyttämiseksi, mutta peukut vähintäänkin oikeiden asioiden esiintuomisesta, ensimmäisenä askeleena laajempaan heräämiseen ja ihan oikeiden värien lisäämiseen lautaselle.
  2. Valmius, helppous, kätevyys – ja massoihin menevä makea maku. Kaikki olennaisin samassa – juuri tätä koko Superfood-ala on kaivannutkin. Itsekin olen yrittänyt auttaa alan firmoista useimpia kautta vuosien tuotteistuksessa, jotta saataisiin kaikki olennainen samaan tuotteeseen, ettei kaikkien tarvitsisi ostaa kymmeniä purkkeja ja miettiä mitä milläkin pitäisi tehdä, tai mihin ne saisi edes varastoitua. Voimaruoka on vihdoin tehnyt sen, täyttänyt ilmeisimmän markkinaraon ja ottanut sen seuraavan asekeleen, johon kaikilla on ollut mahdollisuus muttei ehkä riittävää halua tai resursseja.

 

Sellaista, mistä joudun valitettavasti informoimaan sinua

  1. Yli kahdensadan euron kilohinta. Puolta edullisemmin saat huomattavasti parempia viher- ja marjajauheita, ilman haitta-aineita.
  2. Korkeasta kilohinnasta huolimatta peräti puolet tuotteesta on lähes ilmaista ja kehnolaatuista agave-jauhetta, joka ei käytännössä ole juuri fruktoosisiirappia kummempaa. Minua vaivaa, että Nutrixia kirjoittaessani viime vuosikymmenen puolella lipsautin sinne paremman tiedon puutteessa agave-suosituksen, mikä on sittemmin vaikuttanut agaven suosion kasvuun – ikävä kyllä. Agavesta voit lukea lisää täältä, täältä ja täältä, mutta olennaisimman tiedon saat, kun kokeilet maistaa ruokalusikallisen mitä tahansa vaikkapa Ruohonjuuren kauppaamaa agavesiirappia – oli se kuinka ”raw” ja ”organic” tahansa, ja kokeilet mikä olo siitä tulee. Väittäisin, että melkein irtokarkistakin tulee tasapainoisempi fiilis. Olen maistanut erinomaistakin agavea, mutten yhtään joka olisi tällä hetkellä Suomessa markkinoilla. Agave on teoriassa hyvää, käytännössä huonoa.
  3. Eräs huippumyyjä joutui lähtemään firmasta, koska hänen oma vatsansa ei kestänyt hittituotetta, jota olisi pitänyt alkaa promottamaan oikein olan takaa. Ei kuulemma tuntunut hyvälle mennä töihin kauppaamaan tuotetta johon ei voi sydämessään uskoa ja jota omakin kroppa hylkii.
  4. Henkilökohtaisesti minulle tulee yhdestä Total-annospussillisesta pahempi sokerihumala kuin mistään mitä tulisin muuten vahingossakaan maistaneeksi päivän aikana.

 

Ollin tuomio Total-kaksvitosesta

– erinomaista, että sadattuhannet kuulevat superfoodista ja innostuvat testaamaan sitä, julkkikset on liekeissä, kiekkoilijat messissä, blogaajat saa tuloja ja innostus leviää.

– harmi, että ainoastaan kuluttaja siinä kyllä jonkin verran häviää. Irtokarkkia saa halvemmallakin, ja yhtä laadukkaat vihreät ja marjat saa, kokonaisuutta katsoen, helposti vähintään 4 kertaa edullisemmin.

Tottakai jos lähtötasona on cocacola ja Makuunin karkkihylly, on Total25 ilman muuta askel oikeaan suuntaan. Mieluummin katselen Voimaruoka-mainoksia massamediassa ja parhailla liikepaikoilla, kuin Atriaa tai Hookoota. Mutta tämän blogin tavoitteena ei ole jättää sinua hieman parempiosaisen lypsylehmän tasolle, vaan todella voittaa yhdessä.

 

Tätä artikkelia kirjoittaessa pohdin kovasti, teenkö väärin kun en ymmärrä kiireisen ihmisen maailmaa, ja tajua miten loistavasti Total25 palvelee siinä – että onko isolle osalle se ajan ja vaivan säästö ja kaunis brändäys ja valmis paketointi niin iso palvelus, että se oikeuttaa jopa neljänsadan euron kilohinnan niistä varsinaisista tehoaineksista? Ja että haittaako se 3 grammaa agavejauhetta, jos muutenkin menee päivän aikana kymmeniä tai jopa satoja grammoja kaikenlaisia toinen toistaan kehnompia valko- ym. Sugar Power™ -keinosokereita? Mistä voin tietää, olenko oikealla asialla, vai puhunko vaan omiani? Tähän on vain yksi takuuvarma testi:

– suosittelisinko tuotetta tyttökaverille, veljelle tai äidilleni? Jos vastaus on ”en tietenkään, en missään nimessä”, ja vieläpä kaikkiin kolmeen kohtaan, silloin minulla on suorastaan velvollisuus sanoa samat sanat myös sinulle. Ala-asteen uskonnontunnilla meiltä kysyttiin ”kuka on sinun lähimmäinen”; viittasin ja sanoin ”kaikki ja kuka tahansa, jokainen ihminen”, ja opettaja oli vastaukseen tyytyväinen. Se oli oikea vastaus. Samaa oivallusta haluan herätellä myös jokaikisessä safka-alan toimijassa. Aika moni kokee lähimmäisikseen vain läheiset tai sukulaiset, mutta eihän se niin ole; ei omakaan perhe voi voida kovinkaan hyvin muun yhteiskunnan kustannuksella, vaan kaikkien hyvinvointi kulkee käsi kädessä. Ankeinta olisi yrittää rakentaa omalle perheelle hyvää elämää huonovointisessa kulttuurissa, ja olla tekemättä itse asialle lopulta yhtään mitään.

Bisnestä ei voi johtaa pelkillä numeroilla. Vaikka kuinka paljon saataiisiin myyntiä ja voittoa, mutta tuotteella jota ei suosittelisi edes omille läheisilleen, se on silloin laillista rikollisuutta, eikä siinä lopulta voiteta yhtään mitään. Todellinen voitto on sellaisen oivalluksen levittäminen, tiedon paljastaminen tai myynnin kasvattaminen, joka on ihan oikeasti hyväksi maailmalle, ihmisille ja koko kulttuurille. Eli todellinen laatu. Ja siinä ei voi olla puolet jotain myrkyllistä. Ja kyllä, minä olen tähän osasyyllinen.

Uskon, että koko alan tulevaisuudelle on ratkaisevan tärkeää, että mahdollisimman moni uskaltaa puhua, suhteista ja sidonnaisuuksista riippumatta. Vain totuus voi viedä asioita ihan oikeasti parempaan suuntaan.

 

P.S. Google löysikin kommentin, joka summaa aika hyvin käsitykseni tästä tuotteesta:

”Itse en ainakaan maksaisi maltaita tuotteesta, josta suurin osa on agavenektaria eli sokeria. Noiden hehkuttamiesi viherjauheiden osuus on sen sijaan vain hitusen päälle GRAMMAN. Eli itse ainakin käytän rahani aitoihin viherjauheisiin enkä maksa agavenektaritäytteestä maltaita.”

– http://onmyway.fitfashion.fi/2014/12/27/aamun-tehoboosti/#comment-17102

Toinen kommentti heti perään täydentää näkökulman – ja miten tärkeää tuo valmiiksitekeminen eli parempi tuotteistus on koko alan tulevaisuudelle, rehellisen laadun lisäksi:

”No onhan tossa nyt paljon muitakin asioita kuin viherjauheita. Noi annospussit on tosi käteviä esim. töihin mukaan otettavaksi! En mä ainakaan viitsi sinne mitään miljoonaa pussia raahata mukana…”

 

Huomenna kerron, miten muuttaisin Total-kaksvitosen reseptiä – ja mitä voisin tämänhetkisessä markkinatilanteessa suositella tilalle. Ja että jos kuulut niihin jotka ovat omalla kohdallaan kokeneet Totalin toimivaksi, saatat löytää jotain vielä toimivampaa.

3 Kommenttia

  1. Äsken soitti eräs juisseri-firman edustaja, ja oli kyllä tosi hyvät keskustelut. Siitä, miten karkeasti jaoteltuna osa alan toimijoista haluaa palvella ihmisiä no matter what koska se on se tarkoitus ja intohimo – ja osalla tarkoitus on palvella pikemminkin rakenteita, rahoitusta, akatemiaa, osakkeenomistajia tai jotain muuta kuin asiakasta ensimmäisenä. Koska rahalla saa ostettua puolestapuhujia, joskus nämä jälkimmäisetkin pärjäävät – ja koska Suomessa uskotaan edelleen etenkin akateemisia auktoriteetteja, vaikkeivät olisi päivittäneet tietojaan sitten 70-luvun.

    Tuli mahtava fiilis siitä, miten samoilla linjoilla tyyppi oli siitä, että paras tapa käyttää markkinointibudjetit, on luoda upeaa educationia, ilmaiseksi tai vaikka osin maksustakin jaettavaksi kaikille kiinnostuneille. Ja mitä upeammin se hyvinvointikoulutus on toteutettu, sitä useampia kiinnostaa – ja jos se todella toimii ja palvelee ja sytyttää, silloin ihmiset mainostavat sitä ilmaiseksi eteenpäinkin.

    ”Blogimarkkinointi”kin on monessa mielessä ymmärretty hieman väärin. Blogimarkkinointi pinnallisesti katsottuna on sitä, että lahjotaan pari blogaajaa ja saadaan näkyvyyttä. Kun todellinen 10x tai 100x potentiaali on siinä, että panostetaan yhdessä sellaisen contentin synnyttämiseen ja jakamiseen, joka pelastaa henkiä, tekee ihmisistä super hyvinvoivia – ja lisäksi jonkin verran myy myös juuri meidän firman tuotteita, siltä osin kuin ne ovat oikeasti relevantteja siinä kokonaisterveyden palapelissä.

    Opettakaa ihmisille se koko palapeli, niin saatte ihan oikeasti hyviä asiakkaita.

    1. Minulle on parhaiten maistunut:

      – vaikeasti saatava Pure Synergy: https://fi.iherb.com/pr/the-synergy-company-pure-synergy-the-original-organic-superfood-powder-12-5-oz-354-g/45645

      – yleinen Supervihreä: https://www.puhdistamo.fi/supervihrea

      Rauno Moilasella eli ”pH-Raunolla” on ollut usein tosi hyviä viherjauheita valikoimissaan.

      Suosittelen maksamaan viherjauheesta yli satasen kilohintaa. Viherjauheita voi saada jopa alle viidenkympin kilohinnalla, mutta parhaissa kilohonta voi mennä lähelle kahtasataa euroa (joskus ylikin).

      Hyötyjä paremmasta laadusta:
      – yleensä vähemmän raskasmetalleja
      – vähemmän täyteaineita, enemmän todella tehokkaita
      – laadukkaammat aineet, parhaassa tapauksessa jopa suht puhtaasta luonnosta ja hyviltä viljelmiltä

      Halvoissa tilataan mistä halvalla saadaan isoja eriä jotain bulkkikamaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *