Kannattaako sinkkiä käyttää ravintolisänä?

Kysymys on vähän sama kuin muidenkin tärkeimpien hivenaineiden kohdalla.
Lääkäri ja Biohakkeri Olli Sovijärvi sanoo Ravitsemustila kuntoon -kurssilla näin:

“Yhdysvaltalainen biokemian ja molekyylibiologian professori Bruce Ames on tutkinut syöpää ja ikääntymistä usean vuosikymmenen ajan. Amesin kehittämän teorian (triage theory of micronutrients and aging) mukaan elimistö käyttää puutostilassa eri sisäelimien ravinnevarastoja senhetkisen terveyden ylläpitoon. Esimerkiksi raudan puutteessa käytetään maksan rautavarastoja normaalien elintoimintojen ylläpitoon. Pitkäaikainen mineraalien ja vitamiinien puutostila heikentää elimistöä ja aiheuttaa DNA- ja mitokondriovaurioita, jotka voivat johtaa syöpään ja ikääntymisen kiihtymiseen. Ames ehdottaakin, että elääkseen mahdollisimman pitkään tulisi mikroravinteiden optimaalinen tarve täyttää koko elämän ajan.”

 

Ratkaisu on syödä ravitsevampaa ravintoa. Mitä monipuolisemmin maaperässä on hivenaineita ja eläviä pikkuotuksia, sitä terveempiä kasveista ja niitä syövistä eläimistä ja ihmisistä tyypillisesti tulee. Ikävä kyllä myrkkyihin, lannotteisiin ja yksittäisiin lajikkeisiin keskittynyt tehoviljely ei ole panostanut hivenaineiden runsauteen saati maaperän mikrobiomin monimuotoisuuteen, vaan tavoite on ollut saada iso määrä kaloreita nopeasti halvalla. Se oli tärkeää silloin kun myrkkyihin perustuva tehomaatalous syntyi viime vuosisadalla. Nyt kun kaloreita saa jo halvalla vaikka kuinka, alamme jälleen kiinnostua myös suojaravinteiden saannista ja ekosysteemin hyvinvoinnista.

Omassa parantumisessani keskeistä on ollut alkaa saada enemmän ravinteita. Ravintoketjun pohjalla tavallaan on hivenaineet, koska niiden rikkaus lopulta mahdollistaa erinäisten entsyymien, vitamiinien ja muiden ravinteiden rikkauden, niin maaperässä, kasveissa kuin ravintoketjun jokaisessa vaiheessa. Hivenaineet ovat ”entsyymien entsyymejä” eli mahdollistavat entsyymien toimintaa, siinä missä entsyymit taas mahdollistavat kaikenlaisia muita toimintoja kehossa.

Oma terveys on saanut minut kiinnostumaan myös maaperän hyvinvoinnista. Alkutuotannon ja hyvän raaka-aineen arvostus on vihdoin trendikästä, joten nykyään on helpompi saada ruoasta runsaammin ravinteita. Mistä tunnistaa sellaisen ruoan, joka sisältää runsaan hivenaine- ja ravinnekirjon? Siitä, että se maistuu mäkkiruokaa houkuttelevammalle ja herkullisemmalle ilman e-koodejakin eli ilman keinotekoisia lisäaineita, arominvahventeita ja muita maun tai koostumuksen korjausaineita. Muistan, kun pienenä:
1. Minulla oli aina nälkä ja söin paljon
2. …vaikka ruoka oli enimmäkseen mautonta
3. Teki mieli makeaa (erityisesti ravinnetyhjää karkkia)
sekä
4. Oli ihan parasta kun pääsi pikaruokalaan tai pitsalle, koska arominvahvennettu “herkku”ruoka maistui huomattavasti koulu- tai kotiruokaa vahvemmalle ja ihanammalle. 

Nykyään tiedän, mistä saan vielä paljon “addiktiivisempaa” ruokaa – joka tosin parantaa oman houkuttelevuutensa, eli sammuttaa mielihalun, täyttämällä niitä ravinnevarastoja joiden täydentäminen on näläntunteen tositarkoitus. Samalla katoaa myös koko lapsuuden minuakin vaivannut karkkihimo.

Minullekaan ei silti nykypäivän kuluttavassa kaupunkielämässä täysin riitä parhaatkaan raaka-aineet, vaan lisäksi täydennän ravinnevarastoja muutamalla keskeisimmällä lisällä, kuten magnesium, kalaöljy ja d-vitamiini. Yksi niistä on sinkki.

 

 

MIKSI KÄYTÄN SINKKIÄ?

Tärkein on immuniteetti, sekä yleinen jaksaminen. Moni suosittelee flunssan parantamiseen reipasta sinkkiannosta pitkin päivää. Itse pidän mieluummin sinkkitasot hyvinä jo etukäteen. Aivotoiminta on tärkeä syy, ulkonäkö ja hormonitoiminta kolmas, unohtamatta stressinsietoa. Kuitenkin näitä syitä on vähän vaikea eritellä, koska sinkki osallistuu kehossa niin moneen toimintoon, niin perustavanlaatuisilla tasoilla.

Jopa melatoniinin tuotanto tarvitsee sinkkiä, joten sinkkivaje voi vaikuttaa myös uneen. Ihmiskehossa erityisen paljon sinkkiä on veren puna- ja valkosoluissa, silmissä, iholla, maksassa, munuaisissa, haimassa, luissa sekä miehillä eturauhasessa ja siemennesteessä. Raskauden aikana lisäisin ehdottomasti sinkin saantia naisille, koska kehittyvä istukka ja sikiö tarvitsee sitä kasvuunsa. Sinkki todennäköisesti vahvistaa myös hermoston herkkää myeliinikuorta, mikä minulle entisenä ms-potilaana on erityisen tärkeää.

Sinkkivajeen sanotaan olevan yleisempää vegaaneilla ja kasvissyöjillä, koska keho ei ehkä imeytä kasvikunnan sinkkiä yhtä hyvin. Monien suosittujen ja sinänsä terveellisten kasviruokien, kuten liottamattomien kokojyväviljojen, kokojyväriisin, siementen, pähkinöiden, papujen tai linssien fytaatit voivat haitata sinkin imeytymistä merkittävästi. Myös rauta sekä kalsium samalla aterialla saattavat kilpailla sinkin kanssa imeytymisessä.

Urheilu, kova treeni ja hikoilu kasvattavat sinkin tarvetta, kuten myös stressi sekä monet terveyshaasteet. Etenkin emotionaalisesti haastavan stressijakson aikana saattaa sinkkilisä olla paikallaan.

Päivi Peltoniemi opastaa, että sinkkivajauksen voi huomata limakalvojen kuivumisesta. ”Vaikka ei olisi flunssaa tms., voi esim. nenä muuttua tosi kuivaksi. Voi olla ettei ruuansulatus toimi kunnolla. Joillakin ihmisillä myös silmät kuivuvat tai ovat ”tikkuiset”. Saattaa olla, että sekin on sinkin puutetta.”

Sinkin kohdalla imeytyvyys on yksi isoimmista haasteista, myös lisäravinteissa. Kehon sinkkitase nousee hitaasti. Joissain tapauksissa sinkkilisä ei nosta kehon sinkkitasoja ollenkaan. Toki monista siemenistä, pähkinöistä, pavuista ja linsseistä saa sinkkiä, ja esimerkiksi kurpitsansiemen voi olla oikein hyvä lähde sinkille – mutta itse en laskisi pelkästään kasvikunnan sinkkilähteiden varaan ilman sinkkitasojen testausta.

Sinkkitasoa voi arvioida edullisestikin esimerkiksi hiustesteillä tai jopa kotona tehtävillä makutesteillä. Jos haluaa tarkemman tai varmemman kokonaiskuvan kehon sinkkitilanteesta, suosittelen vähintään kahta erilaista mittausta: esimerkiksi verikoe, punasolun sisäinen mittaus, hiustesti, virtsatesti, makutesti.

Sinkin tarve voi vaihdella melkoisesti. Kiireisen kaupungin stressaava crossfit-treenaaja tarvitsee aivan eri määrän sinkkiä kuin rauhallinen yhteisöeläjä luonnon helmassa. Siksi voin suositella tasojen mittaamista vähintään jollain keinolla.

Ihmiskeho ei kovin paljoa varastoi sinkkiä, joten sitä on hyvä saada usein tarpeeksi. Minun terveyskoutsi Emili Osara usein muistuttaa “Olli sä tarviit sinkkiä”, jos en ole muistanut syödä sitä hetkeen. Toinen tärkeä mentori Kirsi Sarimaa muistuttaa sinkin vastaavan yleisesti kaikesta kasvusta ja kudosten uusiutumisesta tai korjaamisesta kehossa. 

Miksi nykyään on niin paljon hiivaongelmia? Syitä voi olla monia, mutta krooninen sinkkivaje voi olla yksi. Kuten Olli Sovijärvi opettaa, ravintoaineille on olemassa “pienin tarve” joka pitää poissa pahimmat puutostaudit muttei ylläpidä kovin hyvää terveyttä. On keskimääräinen tarve, joka suurella väestöllä keskimäärin pitää selkeät puutokset poissa. Sitten on suositeltava saanti, joka jo tukee hyvää terveyttä. Ja sitten on optimaalinen saanti, eli yksilölle paras mahdollinen määrä. Nykyään harva pääsee kovin monessa ravinteessa lähelle optimia, ja monilla on monista aika merkittäviä puutoksiakin. Tällä hetkellä Olli Sovijärvi ja Biohakkerit tekevät upeaa työtä kaiken tämän helpouttamiseen ja selkeyttämiseen, niin kirjojen ja verkkokurssien muodossa, kuin yhä vahvemmin myös mittauspuolella: https://tervedx.biohakkerit.fi

 

 

TUOTTEITA

Näistä tykkään tällä hetkellä:

* Puhdistamo Tripla Sinkki
* Terranova Sinkki 15 mg Complex
* Biomed Sinkkitipat
* THERA Nordic REZCUE Sinkkikarnosiini, jos tarvitsee tehokkaampaa laastarointia ruoansulatuskanavan limakalvoille.
* Käytän satunnaisesti myös Terranovan ja Wild Nutritionin monivitamiineja, joista voin saada jonkin verran sinkkiä.

Ennen olen tilannit Metabolic Maintenance -merkkistä täyteaineetonta sinkkipikolinaattia iHerbista, mutta tänä vuonna on Suomen markkinoillekin tullut niin hyviä sinkkituotteita ettei enää tarvitse tilata Amerikasta.

Miksi pidän juuri näistä tuotteista?
1. Ne ovat täyte- ja lisäaineettomia
2. Niissä on käytetty hyviksi todettuja (ja joissain tapauksissa hintavampia) sinkin muotoja kuten pikolinaatti, monometioniini sekä bisglysinaatti. 
3. Muutenkin näiden tuotesuunnittelussa on todella mietitty imeytymistä ja tuotteen toimivuutta kehossa. Useimmissa tavallisissa markettivitamiineissa on optimoitu lähinnä vain hintaa, eli valittu halvat raaka-aineet ja halvin valmistusmenetelmä täyte- ja lisäaineilla.

Veikkaan, että minun kehoni kuluttaa todennäköisesti enemmän sinkkiä kuin sinun keho. Et todellakaan tarvitse näitä kaikkia tuotteita, vaikka ne minulla kulkevatkin usein jopa mukana. Saatat kuitenkin huomata ehkä yllättäviäkin hyötyjä jos valitset näistä jonkun ja kokeilet käyttää säännöllisesti muutaman viikon ajan.

 

 

MITÄ KÄYTÄNNÖSSÄ?

Kiinnitä huomiota, saatko sinkkilisästä lähiviikkoina lisää energiaa, parempaa ihoa, kynsien tai hiusten kasvua.
Entä jos ei tunnu hyvälle?
Sitten ei kannata käyttää.

Onneksi oikein hyvistä sinkkituotteista tulee hyvin harvoille mitään huonoa oloa, ja suurin osa voi ottaa parhaat sinkkituotteet jopa tyhjään mahaan.

 

YHTEENVETO

* Kaikki eivät tarvitse sinkkilisää. Sinkkiä saa myös monenlaisesta ravinnosta.
* Sinkkilisästä hyötyy todennäköisemmin, jos treenaa kovaa, hikoilee paljon, ejakuloi usein tai elää kuormittavassa ympäristössä – sekä elämän kriisitilanteissa, kasvissyöjänä, raskaudessa ja imetysaikana.
* Oman kehon sinkkitarpeen tai -taseen jonkinlaiseen arvioimiseen on olemassa hintavien, hankalien ja hitaiden kokeiden lisäksi myös edullisia ja nopeita keinoja, kuten makutestit joita löytää googlesta monenlaisia.
* Jos käytät paljon sinkkiä lisänä, kannattaa ehkä tiedostaa myös kuparin merkitys. Itse varmistan kuparinsaannin käyttämällä toisinaan jotain monivitamiinia, ja myös esimerkiksi syömällä ylämaankarjan maksaa. Joidenkin lähteiden mukaan kuparinsaannista ei tarvitse huolehtia koska sitä saa joka tapauksessa tarpeeksi ravinnosta. Mene ja tiedä, itse otan varman päälle, koska käytän sinkkilisiä aika paljon ja nykyään jopa varsin säännöllisesti. 
* Sinkkituotteissa on eroja – jopa vielä enemmän kuin sinkin imeytyvyydessä eri ruoka-aineiden välillä. Onneksi ravintolisien laatu on kulkenut tällä vuosikymmenellä koko ajan parempaan suuntaan, etenkin huippukaupoissa kuten Ruohonjuuri ja esimerkiksi Pur kauppa.
* Suosittelen aina ennen kaikkea panostamaan monipuolisesti herkulliseen ravintoon – koska emme vielä tiedä mikä merkitys kaikilla hivenaineilla on, saati että olisimme edes löytäneet kaikkia merkityksellisiä mikroravinteita, joita aito ruoka parhaimmillaan tarjoaa ja paraskaan pilleri ei. Henkilökohtaisesti käytän silti myös muutamia kivennäis- ja hivenaineita ihan erillisenä lisänä, koska ne ovat kehossa niin keskeisiä, ja minun vauhdikas elämäntapani kuluttaa niitä tavallista enemmän.

 

 

 

 

SINKIN MITTAAMINEN

Synlab, verikoe:
https://www.synlab.fi/laboratoriokasikirja/tutkimuskuvaukset/sinkki-plasmasta-2639-p-zn (perus verikoe ei anna erityisen hyvää kuvaa kehon kokonaistilanteesta sinkin tai myöskään esim. kaliumin tai magnesiumin kohdalla)
https://ct.synlab.fi/laaja-hivenaine-paketti

 

Synlab, virtsakoe:
https://www.synlab.fi/laboratoriokasikirja/tutkimuskuvaukset/sinkki-vuorokausivirtsa-2637-du-zn (virtsakoe voi olla osa laajempaa sinkkitutkimusta. Itsessään se ei vielä anna kovin hyvää kuvaa pitkäaikaisemmasta kokonaistilanteesta)

 

Makutesti:
http://www.biomed.fi/tuotteet/vitamiinit-hiven-ja-kivennaisaineet/biomed-sinkkitipat 
http://www.sinkki.com/testi
http://performancelab.fi/oma-tarinani-kroonisesta-vasymyksesta-osa-4

Tampereella vastaanottoa pitävä hivenaineterapeutti Kirsi Sarimaa on tehnyt asiakkailleen pitkään makutestejä myös sinkkisulfaattiliuoksella.

Makutesteissä tulee vastaan erilaisia koulukuntia. Makutestauksen paras puoli on sen helppous, nopeus ja edullisuus.

 

Hiustesti:
https://www.vitamia.fi/7

http://www.nordiclabs.com/EDetail.aspx?id=989 (tämä Nordic Labsin hivenainepaketti on sekä edullinen, helppo että uskoakseni varsin hyvää informaatiota antava. Kertoo pitkäaikaisemmasta kokonaistilanteesta kudoksissa, ei pelkästään hetkellisesti veressä tai virtsassa)

Nordic Labsilta saa myös punasolun sisäisiä veritestejä, kuten myös Antioksidanttiklinikalta, ja käsittääkseni myös Astris Medicalilta. Nämä palvelut ovat toistaiseksi vielä vaikeastilähestyttäviä ja/tai hintavia, mutta tilanne paranee lähivuosina.

 

 

LISÄÄ LUETTAVAA SINKISTÄ

Olli Sovijärven Ravitsemustila kuntoon -valmennus:
https://biohakkerikauppa.com/products/ravitsemustila-kuntoon-verkkovalmennus

 

Kaisa Jaakkolan loistava lisäravinneopas:
http://kaisajaakkola.com/ravintolisat

 

Sinkin vaikutuksesta älykkyyteen:

http://ijp.mums.ac.ir/article_5617_3ed4f6b7625ca0cdc0ab5b579177ccc0.pdf

https://www.memory-key.com/research/news/zinc-supplements-improved-cognitive-performance-adolescents

https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/S0007114501001039

http://www.pnas.org/content/108/8/3103

 

Sinkin vaikutuksesta allergioihin:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22151973

 

Sinkin vaikutuksesta akneen:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/82356

 

Sinkin vaikutuksesta immuniteettiin:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18279033
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2200472
https://academic.oup.com/jn/article/133/5/1452S/4558525

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15496046

 

Sinkin vaikutuksesta tulehdukseen:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2869512
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21035309

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17344507

 

Sinkistä (ja kuparista) yleisesti: 
https://www.omicsonline.org/copper-and-zinc-biological-role-and-significance-of-copper-zincimbalance-2161-0495.S3-001.php?aid=3055

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19528881

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3724376

 

EU:n sallimat sinkkiä koskevat terveysväittämät:
https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/1229
https://www.invitehealth.com/europe-approves-important-health-claims-for-Zinc/radio/2014/07
https://www.nutraingredients.com/Article/2013/01/24/Zinc-to-benefit-from-health-claims-game

 

Hivenaineista ja entsyymeistä:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28100855
https://www.lifeextension.com/Magazine/2000/7/products/Page-01

 

Fytaatit / fytiinihappo:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Antiravintoaine

 

Ruoansulatus ja herkkyydet:
http://naturally-luonnollisesti.blogspot.com/2018/10/voiko-gluteeniyliherkkyys-johtua.html

 

Samuli Pahalahden loistokirjoitus regeneratiivisesta ruoankasvatuksesta:
http://pahis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/245069-geenimanipulaatio-systeemiteorian-nakokulmasta

 

Lääkäri Terry Wahlsin MS-parantuminen mm. hivenaineita hyödyntäen

 

/ /

Kiitokset Samuel Glassarille, Sohvi Nymanille ja koko tiimille, hauskasta kuvauspäivästä Stansvikissa <3
Ja kiitos Ravintola Stansvikille kuvauspuitteiden tarjoamisesta:
http://www.stansvik.fi/ravintola

Pin It on Pinterest